keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Lankalaihis.

 Tammikuulla on tapana pitää kaikenmoisia kuureja... niimpä minäkin aloitin Lankalaihiksen. Lankojani olen jonkin verran punninnut. Ajattelin nyt pitää hieman kirjaa siitä mikä on kulutus yms. Laihiksen tavoitteeni on saada kudottua 2kg vuoden aikana. Parit sukat on jo valmistuneet. Aloitin myös Virosta ostamastani ruskeasävyisestä langasta neulepuseroa. Ilman mitään kommervenkkejä sileää perusneuletta. fb:n käsityöryhmissä on kovasti huovutettu kaikenlaisia töppösiä. 

 Niimpä minäkin kokeilin yhdellä ohjeella fritidsgarn langasta kutoa töppöset. Tässä ennen huovutusta.

Ja tässä huovutuksen jälkeen. Pesin nämä kirjopesussa 40asteessa. Mietinnässä on teenkö erilliset varret näihin vai mitä. Korillinen on tätä samaa lankaa odottelemassa kutojaa. Ajattelin aloittaa näillä. 
Kokeilen voiko sängynpohjilla hyvin kutoa... Tiedossa on muutaman viikon sairasloma. 
Olen saanut aika mukasvasti sp. osoitetietoja Arpajaisvoittoja varten. Pikkuhiljaa, kun virkistyn niin laittelen niitä kevään kuluessa postiin. ;D

tiistai 6. tammikuuta 2015

Arvonnan päätös.

No niin, en tiedä mikä mielenhäiriö iski ajatuksiini... johtuen ehkä siitä, että olen siivonnut kangas ja lankavarastojani. Kaivanut erillaisia muovilaatikoita, joissa on keskeneräisiä ompeluksia. Kasapäin kaikkea ;D Kuvassa on iloisia mummoja, vaikkakaan nyt ei ole naistenpäivä voi olla onnenpäivä :D Ajattelin nyt niin, että kaikki kommentoijat voittivat!
Laittakaa yhteystiedot sp. eija_s4(at) hotmail.com
Jossani vaiheessa sitten postiluukku kolahtaa !

ps. Tämä kirjoitus on siis edellisen kirjoitukseni blogiarvontaan osallistujien  kisa. Eli ne 14 kommentoijaa. Anteeksi tuo kirjoitusvirhe, kun ilman silmälaseja kirjoittelin, niin tuli virheitä. ;D

tiistai 30. joulukuuta 2014

Arpajaiset.

 On ihan pakko esitellä nämä hauskat tumput. Olimme Tampereella Aamulehden joulumyyjäisissä ja meidän viereisellä pöydällä oli Kissojen katastrofi yhdistyksen myyntipöytä. Siellä oli myynnissä nämä ihastuttavat tumput jossa on ranteenlämmittimet tms. lisänä. Nämä vaaleat ostin itselleni. 

 Nämä punasävyiset taas tyttären tyttärelle. ;D

 Joulu meni mukavasti, oli pakko vähän ommellakkin. Silloin, kun minun omat kangaspuuni olivat autotallissa, loin 25cm leveän loimen ja tämä sininen poppanaliina on siltä ajalta. Se näytti vähän tylsältä... Ompelin sitten liinan kumpaankin päähän lumiset mökit. Hopeanvärisellä kangasvärillä vähän tökin jotain hiutaleita. 

 Muutaman hiutaleen kirjoin ompelukoneella veteen liukenevalle kankaalle, jonka ompelin kiinni poppanaliinaan. Ompas siihen jäänyt vielä lankoja... ;D 

 Pakkanen on paukkunut ja olen hieman tutkiskellut lankavarastojani oikein huimaa.. kun niitä on kertynyt vuosien varrella. Muutamana vuotena olen luvannut olla ostamatta mitään lisää, mutta aina vaan niitä on ilmestynyt nurkkiin. Keskimmäinen tytär oli Lapissa viettämässä joulua. Porovillatakki olisi nyt kuulemma hieno. Lankaakin olisi, mutta minun pitäisi ottaa tuo neulekone esille ja digitoida sinne se kuvio... en ole muutamaan vuoteen käyttänyt koko konetta ja se kuvion sinne naputteleminen vie aikansa, kai se pitää alkuvuodesta tehdä. 

Mietin tuossa montako vuotta olen blogia pitänyt, joskus näihin aikoihin tyttären avustuksella se tuonne vuodatuksen puolelle tehtiin Oli siellä kaksikin, mutta se ensimäinen meni jotenkin sekaisin... jos en ihan väärin muista, niin ensi vuonna alkaisi kymmenes vuosi.... jos sitten pitäisi arpajaiset. 
Arvonta-aikaa olisi tuonne loppiaiseen. 

1. Jos haluat villasukat laita se kommenttiin ja sukan koko.
2. Jos haluat koneella brodeeratun tilkkublokin laita se kommenttiin
3. Jos jotain muuta..... niin sekin kommenttiin.;D

Oikein Hyvää ja käsityörikasta tulevaa vuotta 2015 kaikille :D 


sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Vähän käsitöitä ja Jouluntoivotukset :D

 Aika vähiin ovat jääneet kirjoitukseni tänne blogiin joulukuulla. Kaikki myyjäistouhut ja kerhotoiminta ovat nyt ohi... jotenkin on ollut puhki, poikki olotila. Tämän tildatonttusen tein itselleni ja myinkin sen sitten yksissä myyjäisissä... onneksi samoja lankoja on vielä jäljellä, että voin tehdä uuden ;D 

 Savipajalta hain viimeviikolla töitäni pois, tässä tuikkukuusi, modernia mallia. 

 Muutaman tontunkin tein. Lakin päässä on reikä ja sinne voi laittaa kulkusen tai tupsun.

 Alkusyksystä keräsin vaahteranlehtiä malliksi. Pohjaan on kaulittu kuviota sellaisella narusta kudotulla tilkulla, sillä saa kivan pinnan. 
Oli siellä muitakin töitä, mutta en viitsinyt nyt kuvata kaikkia, myöhemmin tulee loput. 

 Ennen kuin se vaaleanpuna-asuinen tonttu valmistuu saa tämä toinen hoidella virkaa.... tässä ikkunalla :D
 
Kissa se osaa ottaa rennosti...
Meillä menee joulu ihan kotosalla. Poikakin pääsi armeijasta lomille, sai Alikessunjämät :D Aattona ollaan miehen kanssa kaksin tai onhan tuo kisulikin kotona... kiitokset kaikille teille, jotka olette jaksaneet kommenttejanne kirjoitella. 

Oikein Hyvää Joulua kaikille !

keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Tuli piipahdettua Tallinnan joulutorilla.

 Terveisiä Tallinnasta. Kävimme joulutorilla. Kirkon tornissa oli kaunis valokoriste. Kamera ei ihan tarkentanut sitä niin kauniisti, kuin se luonnossa oli. Osittain se johtui pakkasesta, jota oli 13astetta ja kylmästä tuulesta... 

 Tässä näkymä torille päin. Olimme menossa lämpimälle glögille :D

 Kuusi oli todella upea. Sen alla sitten juotiin glögit ja minä ostin viereisestä kojusta itselleni lämpimät tumput. Niitä meni varmaan kaupaksi tosi hyvin. Menimme sitten ruokailemaan samaan paikkaan, kun viime vuonna... en vaan muista paikan nimeä. 

 Ruokailun jälkeen ehdin vielä lankaostoksille käsityökujan lankakauppaan. Näistä ajattelin tehdä villatakin. Ajattelin virittää neulekoneen käyttöön tulisi silläkin jotain tehtyä. 

Nämä langat ja neliskanttiset puikot löysin Kaubamajan alakerrasta. Liann Lönngad nimisetä kaupasta.Olemme kauppaa hakeneet jo aikaisemmillakin kerroilla, mutta mutkien kautta löytyi. Enhän minä mitään lankaa olisi tarvinnut, muta, mutta.... 
Nyt ajattelin tutkailla lankavarastojani ja kuroa kiinni jämälanka villasukka kalenterin, ehdin kyllä siihen paneutumaan vasta viikonloppuna :D

lauantai 29. marraskuuta 2014

Tonttuilua ja muutakin.

 Jaahas. Koko marraskuu on mennyt hahuillessa. Olen kuitenkin yrittänyt ahkeroida koko ajan. Meillä on kerhotoiminnan kanssa muutamia myyjäisiä ja niihin on tullut ommeltua kaikenlaista. Tontun tein itselleni Tilda kaavoilla.. Tein myös blogituttavalle ballerinan, jonka unohdin kuvata ;D

 Tässä kuvattuna minun käsityömessujen ostokseni. Onneksi oli sielläkin jokin tolkku, etten paljoa tuhlannut. Houkutuksia kyllä oli. 

 Savipajalta sain myös muutamia töitä pois. Harmi van että lasitteet siellä ovat olleet vähän huonoja, joten niitä on joutunut itse korjailemaan... 

 Muutamia laitan myyjäisiin...

 Sitten, kun nämä hössötykset ovat ohi alan ompelemaan näistä kirjontakoneella tehdyistä kuvioblokeista jotain kivaa, vaikka joulu alkaa silloin olemaan jo mennyt mailleen.... 

Kiitos kaikille kommenteista edelliseen kirjoitukseeni. Matka meni oikein mukavasti. Oikein kiva, että on tullut lisää lukijoita ;D Etteivät aivot pääse happanemaan joudun opettelemaan uuden kannettavan kanssa blokkaamista.. se vie aikansa ja kysyy hermoja.
No sukkapuikot heiluvat tiuhaan tahtiin. Mukavaa Marraskuun loppua :D

torstai 23. lokakuuta 2014

Taloillaan.....

 Pitkästä aikaa sain ompelukoneellakin jotain valmiiksi. Tai ei ihan valmis ole tämäkään, pari jojokukkaa pitää ommella myöhemmin kiinni. Ommellessa tuli muutama ryppy.... niiden päälle ajattelin laittaa kukkaset :D

 Taloihin käytin vähäisen Saksasta ostettuja kankaita.

 Onhan niitä taloja vähän muuallakin keittiön verhossa muutama...

..... ja tässä poppanakassissa.... 
Ensi viikolla lähden vanhemman tyttären perheen kanssa Turkkiin. Vähän jännittää lento sinne, en ole siellä ennen käynytkään. Palaan marraskuussa seuraavan kerran blogin pariin :D